Jumaat, 29 Jun 2012

Jambatan Pujut 7 Dibuka Penghujung Julai

MIRI: Sebanyak 169 lampu jalan akan dipasang di sepanjang laluan baharu dua lorong dan Jambatan Pujut 7, sebelum ia boleh dibuka untuk dilalui oleh orang awam, selewat-lewatnya hujung Julai depan.

Menteri Muda Perhubungan Datuk Lee Kim Shin yang melawat ke tapak tersebut di Pujut 7 di sini semalam, memberitahu bahawa projek pembinaan jalan dan jamba-tan tersebut mengikut jadual dan kini sedang dalam fasa terakhir.

“Pada masa ini Jabatan Kerja Raya (JKR) dan Sarawak Energy Berhad (SEB) sedang bekerjasama dalam kerja-kerja memasang lampu isyarat dan lampu-lampu jalan.

“Pertama sekali, para pekerja terpaksa mengalih-kan 21 lampu jalan sedia ada di sepanjang jalan ketika ini, sebelum mereka dapat memasang lampu-lampu baharu dan lampu isyarat,” katanya kepada pemberita di sini.

Lee menambah, bagi pembinaan jalan menuju ke jambatan berkenaan, kerja-kerja kini sedang dalam peringkat penurapan jalan.

Dua set lampu isyarat baharu akan dipasang di bekas tapak bulatan Pujut 7 bagi menggantikan bulatan ber-kenaan, manakala satu lagi akan dipasang di simpang jalan masuk berhampiran Permymall, bagi mengawal dan melancarkan laluan trafik dari kedua-dua arah.

“Kedua-dua lampu isyarat selepas dipasang akan terus beroperasi sebelum jambatan baharu dan jalan raya ini (laluan baharu) dibuka kepada orang awam atau pengguna jalan.

“Akan tetapi lampu-lampu jalan pula hanya akan siap dipasang sepenuhnya menjelang akhir bulan Ogos nanti,” katanya sambil menambah ke-rana ia melibatkan jumlah yang banyak.

Lee memberitahu, penduduk di Permyjaya pastinya tidak sabar-sabar menunggu jambatan dan jalan raya baharu tersebut siap sepenuhnya, selepas beberapa bulan sebelum ini terpaksa bersabar dalam kesesakan, terutama ketika waktu puncak.

“Tidak lama lagi segala kesabaran dan kesesakan yang dialami akan berakhir dan pengguna akan menggunakan laluan trafik yang lebih selesa,” katanya.

Menurut Lee, projek fasa pertama ini merangkumi pembinaan Jambatan Pujut 7 serta laluan baharu dua lorong yang terus menuju ke Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) dan pemasangan lampu isyarat dan lampu jalan.

“Manakala fasa kedua ke-lak akan membabitkan pembinaan sambungan jalan dua lorong ini dan projek menaik taraf terus ke Jambatan Asean,” kata Lee - Utusan Borneo


Tiada ulasan:

Catat Ulasan