Ahad, 18 Ogos 2013

Amah Mangsa Pemerdagangan Orang Diselamatkan

Jeyadevi yang didakwa menjadi mangsa pemerdagangan orang

PETALING JAYA - Seorang amah warga India diselamatkan daripada terus menjadi mangsa pemerdagangan orang dalam kejadian di sini semalam.

Wanita berkenaan, P. Jeyadevi, 47, dari Madurai, India diselamatkan oleh sebuah badan pertubuhan bukan kerajaan (NGO), Malaysia Global Rescue Humanity selepas mendapat maklumat mengenai nasib yang menimpa mangsa.

Presidennya, T. Kamalanathan mendakwa, mangsa telah dipergunakan oleh seorang ejen pekerja warga asing sejak masuk ke negara ini Februari lalu menggunakan permit pekerja pembersihan.

“Mangsa tidak dibenarkan memegang gaji RM500 sebulan selain telah bertukar tangan kepada lima majikan sebelum diselamatkan. Selain ditipu, mangsa turut dipukul dengan tali pinggang oleh ejennya.

“Kesemua gaji itu diambil ejen kononnya untuk bayaran permit pembantu rumah. Ejen mengenakan yuran antara RM5,000 hingga RM6,500 kepada majikan sebelum membawa lari mangsa selepas bekerja selama dua hingga empat minggu,” dakwanya lagi ketika ditemui selepas membuat laporan di Balai Polis Sea Park di sini semalam. - KOSMO

Tiada ulasan:

Catat Ulasan