Sabtu, 27 April 2013

‘Wabak’ Gwiyomi


Ilhon BTOB

Suka atau tidak, selepas klip video Gangnam Style nyanyian Psy menjadi fenomena pada tahun lalu, terbaru ‘wabak’ Gwiyomi pula nampaknya semakin menjadi-jadi dan tiba-tiba menjadi topik utama dan ikutan sekarang ini.

Saban hari mesti akan muncul video baru dan masing-masing nampaknya ‘terjebak’ untuk menunjukkan kecomelan mereka kepada seluruh dunia dengan melakukan aksi Gwiyomi. Itulah trend terbaru sekarang dapat dilihat terutama sekali di laman sosial yang membabitkan video termasuklah Facebook, Twitter, YouTube, Keek dan banyak lagi. 

Gwiyomi adalah aksi mengira dengan cara yang comel dan mula menjadi ikutan selepas anggota kumpulan K-Pop terkenal Ilhon daripada BTOB mencipta aksi berkenaan sebelum memuat naik ke YouTube.

Bermula dari situ, Gwiyomi mula popular terutama dalam kalangan selebriti Korea Selatan sehingga satu pertandingan diadakan antara mereka untuk melakukan versi Gwiyomi tersendiri.

Melihat kepada kegilaan terutama sekali golongan muda-mudi, memang sah Gwiyomi bakal mengulangi gelombang Gangnam Style itu tersendiri. Nampaknya bukan saja fanatik kepada artis K-Pop, kini seluruh dunia seolah angau dengan apa juga jenis video yang muncul dari negara itu. 

Di Malaysia sendiri, beberapa video Gwiyomi turut menjadi bualan tidak terkecuali versi pelakon jelita Nora Danish bersama dua rakannya di YouTube. Selain Nora Danish, dua lagi pelakon yang turut menunjukkan aksi Gwiyomi tersendiri mereka menerusi laman sosial Keek adalah Nazim Othman serta pelakon jelita baru Wawa Zainal. 

Paling mencuri perhatian semestinya seorang selebriti YouTube yang mula menempa nama menerusi video parodi Sayang nyanyian Shae. Terkenal dengan gelaran Bobo, meskipun baru memuat naik video ‘teaser’, jumlah tontonan sudah cukup tinggi.  Mempunyai akaun rasmi tersendiri yang diberi nama OfficialBoboMY, sehingga semalam video ‘teaser’ berkenaan sudah berjaya mengaut tontonan sebanyak kira-kira 390,000. 

Wabak "gwiyomi" merebak di sekitar negara Asia terutamanya, selain cukup menjadi ikutan di Thailand dan Filipina, sekarang ini wabak itu semakin merebak dan melanda Malaysia, Singapura, Hong Kong dan juga Taiwan.

Gwiyomi - Nora Danish

Gwiyomi - Wawa Zainal

Gwiyomi - Nazim Othman

Gwiyomi - Bobo

Wabak " Gwiyomi "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan