Selasa, 1 Januari 2013

Lindungi Anjing Dan Kucing Liar

Gambar Hiasan

MIRI: Masalah pembiakan anjing liar dan kucing liar yang tidak terkawal mendapat perhatian sekumpulan pencinta-pencinta haiwan di sini yang meminta kerjasama penduduk Miri untuk memainkan peranan memberikan tempat berteduh kepada haiwan-haiwan berkenaan.

Mereka berharap, pelaksanaan Program Haiwan Peliharaan di Setiap Rumah akan membolehkan haiwan-haiwan ini dijaga dengan baik dan diberi kasih sayang oleh pemilik mereka.

Program digerakkan oleh pencinta-pencinta haiwan di sini termasuk ahli-ahli Pertubuhan Kebajikan Haiwan Piasau (PAWS), Zero Stray Dogs and Cats dan Jabatan Perkhidmatan Veterinar Miri serta Majlis Bandaraya Miri di bawah Pasukan Petugas Khas Haiwan Peliharaan.

Usaha ini turut mendapat sokongan padu Pengerusi Jawatankuasa Kecil Kesihatan dan Masyarakat Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM) Cabang Miri Dr Uma Devi yang juga merupakan pengasas program berkenaan .

“Usaha pertama kami ialah memberi pendidikan dan kesedaran umum tentang tanggungjawab mereka untuk menjaga dan menyayangi haiwan.

“Kami berharap cara ini dapat mengurangkan masalah anjing dan kucing liar di sini sekali gus mengurangkan beban pihak berkuasa tempatan dalam mengatasi masalah ini,” jelasnya semasa dialog berhubung isu itu semalam.

Menurut beliau, kajian mendapati haiwan peliharaan boleh dijadikan sebagai entiti anti stres (tekanan) yang baik untuk manusia.

Uma memberitahu, untuk mewujudkan sebuah masyarakat yang lebih penyayang dan prihatin, kerjasama penting agar haiwan-haiwan peliharaan tidak diabaikan dan dizalimi.

“Ahli-ahli program ini mahu bekerjasama dengan pihak Majlis Bandaraya Miri dan pencinta-pencinta haiwan di sini dengan objektif untuk meningkatkan kesedaran di kalangan kanak-kanak dan pertubuhan lain tentang kepentingan menjaga kebajikan dan menyayangi haiwan seperti anjing dan kucing,” jelasnya.

Pelaksanaan program juga diharap dapat mendidik masyarakat tentang undang-undang dan peraturan berhubung haiwan liar oleh MBM serta saluran mengadu tentang penderaan haiwan kepada pihak berkuasa.

Datuk Bandar MBM Lawrence Lai menyokong pelaksanaan program ini yang diharap dapat membantu meningkatkan tahap kesihatan persekitaran bandar raya Miri.

“Kami tidak mahu haiwan-haiwan berkeliaran bebas di tempat awam seperti restoran dan taman kerana dikuatiri akan menyerang pengunjung.

“Dalam usaha mewujudkan sebuah bandar raya yang hijau, kami harus mengutamakan aspek keselamatan dan kesihatan,” jelasnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan