Selasa, 7 Januari 2014

Wanita Tinggal Di Bawah Jambatan Perlu Perhatian

Nancy menunjukkan barangan peribadi miliknya

SIBU: Penduduk di kawasan Nibong Tada, Durin melahirkan rasa bimbang dengan kebajikan seorang wanita yang tinggal di bawah Jambatan Nibong Tada.

Selain menjadikan bawah jambatan sebagai tempat tinggalnya, wanita yang berusia 46 tahun itu bergantung kepada belas kasihan daripada orang awam bagi mendapatkan bekalan makanan selain menjadikan air parit sebagai air minuman.

Kehadiran wanita tempatan itu yang hanya dikenali sebagai Nancy, sering menjadi perhatian ramai terutama bagi mereka yang baru melalui kawasan jambatan berkenaan.

Pada ketika itulah, Nancy diberikan sejumlah bekalan makanan dan wang saku. Kadangkala, Nancy terpaksa berlapar sehingga dia mendapat bekalan makanan.

“Saya berharap pihak berkuasa mengambil serius tentang perkara ini dengan merujuk kes Nancy kepada pihak berkaitan,” ujar Wong Kah Hui.

Wong seorang anggota RELA Sibu Jaya berkata, Nancy pada mulanya menyembunyikan diri apabila menyedari kehadiran beliau yang hendak melalui jambatan berkenaan. Menyedari sesuatu yang tidak kena, Wong kemudian pergi ke bawah jambatan berkenaan dan menemui Nancy. Sejak itu, Wong dan rakannya sering pergi menemui Nancy untuk menyumbang sejumlah makanan.

Selain itu, laporan polis juga telah dibuat termasuk merujuk perkara berkenaan kepada pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat. Kecewa, tiada sebarang tindakan diambul, Wong kemudiannya membawa media menemui wanita berkenaan.

Menurut Wong, Nancy dapat berkomunikasi tetapi kadangkala wanita terbabit seperti mengalami penyakit mental.

“Keadaan ini sangat berbahaya terutama dari segi keselamatan penduduk kampung yang tinggal di kawasan berdekatan,” jelasnya. Tambah Wong, Nancy pernah berkahwin dan mempunyai anak.

Namun masalah mental yang dialaminya menyebabkan dia memisahkan diri daripada ahli keluargannya yang dipercayai tinggal di rumah panjang. - UTUSAN BORNEO

Tiada ulasan:

Catat Ulasan