Selasa, 28 Ogos 2012

Kabaret Guna Robot Wanita Pikat Pelanggan

Dua wanita memakai bikini (kiri) mengendalikan robot perempuan setinggi 3.6 meter 

TOKYO - Di sebuah restoran yang terletak di daerah hiburan di sini, empat buah robot wanita mengenyit mata dan melambaikan tangan sambil bergerak mengikut rentak gendang tradisi Jepun dan lagu Lady Gaga.

Suasana itu menandakan bermulanya persembahan di 'Restoran Robot' yang merupakan sebuah restoran kabaret berteknologi tinggi di Jepun. Sebahagian besar robot industri di dunia digunakan di negara itu.

Pemilik restoran berkenaan menyatakan, dia berbelanja 10 bilion yen (RM391.2 juta) dan menunggu selama tiga tahun untuk keempat-empat robot itu disiapkan.

"Semuanya kecuali komponen utama robot ini dihasilkan dan dipasang oleh kami," kata jurucakap kabaret berkenaan, Watanabe.

Katanya, robot wanita itu memiliki ketinggian 3.6 meter. Robot yang ditempah khas tersebut mempunyai ciri-ciri raut wajah yang dikawal oleh penari kelab berkenaan.

Bahagian bawah tubuh robot tersebut dilengkapi beberapa tempat duduk seperti karakter siri kartun popular Jepun, Gundam.

Bahagian tubuh atas robot itu dihiasi dengan pakaian dalam pahlawan wanita futuristik. Robot tersebut turut dirias dengan rambut berwarna perang, coklat dan merah bersama mata biru atau hijau. Setiap robot tersebut dikawal oleh dua penari wanita berbikini. Penari-penari itu akan duduk di kerusi yang terletak di bahagian perut robot berkenaan.

Mereka akan mengawal raut wajah dan kaki robot berkenaan dengan menggunakan kayu bedik sepanjang persembahan robot wanita itu berlangsung.

Konsep di sebalik pembukaan restoran itu adalah bergaduh, wanita yang lincah dan robot-robot tersebut adalah sebahagian daripada tema restoran ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan