Khamis, 27 Disember 2012

Malaysia Jadi Markas Macau Scam

Warga asing yang terlibat dalam sindiket Macau Scam yang ditangkap

PETALING JAYA – Kegiatan jenayah Macau Scam yang sebelum ini menggunakan khidmat warga tempatan untuk mengendalikan penipuan tersebut mengambil pendekatan baharu dengan menggunakan khidmat warga asing sepenuhnya bagi mengaburi mata pihak berkuasa negara ini.

Taktik tersebut bagaimanapun dapat dihidu polis serterusnya membawa kepada penahanan 50 warga asing yang terdiri daripada 46 warga Taiwan dan empat warga China dalam serbuan di dua buah rumah banglo masing-masing di Seksyen 12, Petaling Jaya dan Bukit Damansara di sini.

Kesemua warga asing termasuk enam wanita itu dipercayai bertindak sebagai pekerja kepada sindiket tersebut yang menjalankan aktiviti penipuan internet atau spoofing.

Pekerja-pekerja tersebut dipercayai dibawa masuk ke negara ini dan dikawal oleh seorang penyelia yang juga merupakan warga asing.

Dalam serbuan itu, polis turut menahan seorang warga tempatan yang dipercayai bertindak sebagai orang tengah kepada sindiket itu.

Penolong Pengarah Jenayah Siber dan Multimedia, Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Asisten Komisioner Kamarudin Md. Din berkata, sebelum ini, sindiket yang didalangi oleh warga Taiwan dan China itu menggaji warga tempatan sebagai pekerja untuk menghubungi mangsa-mangsa yang mahu ditipu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan