Khamis, 20 Disember 2012

Bantahan Ganas Di New Delhi


Penunjuk perasaan tidak menghiraukan tembakan meriam air dari polis

NEW DELHI – Polis rusuhan India melepaskan tembakan meriam air semalam bagi menyuraikan tunjuk perasaan di sini yang diadakan bagi membantah kejadian merogol secara berkumpulan ke atas seorang pelajar wanita berusia 23 tahun di dalam sebuah bas, kata beberapa saksi.

Pihak polis melepaskan tembakan air ke arah penunjuk perasaan ketika sebahagian daripada mereka cuba meruntuhkan penghadang besi di luar kediaman rasmi Ketua Menteri Delhi, Sheila Dikshit.

Para penunjuk perasaan turut bertempur dengan anggota polis. Siri bantahan itu bermula sejak malam Ahad lalu.

Mangsa rogol yang dihumban keluar dari bas kini dilaporkan kritikal dan sedang menerima rawatan di hospital. Teman lelaki wanita itu turut cedera parah selepas diserang kumpulan yang sama.

Empat orang suspek termasuk pemandu bas telah ditahan dan misi memburu dilancarkan bagi mencari dua lagi suspek. Pelajar wanita yang dirogol itu belajar dalam jurusan perubatan di sebuah universiti.

Ribuan penunjuk perasaan memenuhi jalan raya di depan ibu pejabat polis dan dekat bangunan Parlimen bagi membantah perbuatan tersebut.

Sebahagian pelajar universiti yang marah membuat sekatan di beberapa batang jalan raya di sini menyebabkan kesesakan teruk berlaku. – Agensi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan