Isnin, 24 Disember 2012

Serpihan Limbungan Akibat Tsunami

Serpihan limbungan terapung dari Jepun

FORKS, Washington - Serpihan limbungan terapung yang hanyut akibat kejadian tsunami yang berlaku di timur laut Jepun pada 11 Mac tahun lalu ditemui di sebuah pantai di negeri Washington, timur Amerika Syarikat (AS) pada Selasa lalu.

Seorang pegawai menyatakan, terdapat tulisan Jepun ditemui pada struktur itu. Satu pasukan yang terdiri daripada pakar-pakar serpihan tsunami kini cuba mengesahkan sama ada ia berasal dari Jepun.

Jurucakap Jabatan Ekologi, Washington, Kim Schmanke berkata, tulisan-tulisan pada limbungan itu dan gambar-gambarnya turut dikaji oleh kakitangan pejabat konsulat Jepun bagi mengesahkan ia merupakan serpihan dari Jepun.

Pasukan pakar-pakar tersebut mengambil lima sampel bagi menentukan sama ada terdapat bahan radioaktif kerana sebuah loji nuklear di timur laut Jepun pernah mengalami kerosakan akibat tsunami itu.

Serpihan limbungan itu ditemui pada Selasa lalu oleh Pasukan Pengawal Pantai AS. Sebelum ini, serpihan sebuah lagi limbungan terapung dari Jepun turut ditemui di Newport, Oregon, AS, pada Jun lalu.

Bencana tsunami itu menyebabkan hampir 16,000 orang terbunuh di timur laut Jepun. - Agensi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan