Khamis, 26 Julai 2012

SAM Tekanan Buat Syafiq

Shafiq mengikut jejak langkah abangnya, Syamsul dengan menjadi pengarah filem

Kejayaan abang, Syamsul dan reputasi cemerlang bapanya, Datuk Yusof Haslam membuatkan anak bongsu keluarga Yusof Haslam, Shafiq tertekan ketika mengarahkan filem sulungnya Saya Amat Mencintaimu atau SAM.

Shafiq yang kini berusia 19 tahun memberitahu ketika filem itu diarahkan, dia baru sahaja berusia 18 tahun. Tekanan untuk menghasilkan filem yang terbaik serta mengekalkan reputasi cemerlang keluarga membuatkan Shafiq berkampung selama dua bulan di studio ketika proses pasca produksi dilakukan.

“Bagi memastikan filem ini mencapai matlamatnya serta harapan yang diberikan orang sekeliling, saya berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana saya bukan sahaja mempertaruhkan nama sendiri, tetapi maruah keluarga dan syarikat Skop Production,” kata Shafiq yang ditemui pada majlis tayangan perdana filem tersebut di GSC Mid Valley, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Jelasnya lagi mengenai filem yang melakukan penggambaran selama 36 hari di sekitar Kuala Lumpur itu, kebimbangan utamanya adalah untuk tidak menghampakan harapan keluarga.

“Bukan sedikit duit yang dikeluarkan untuk menghasilkan filem ini. Ia sekitar RM1.9 juta. Walaupun saya tahu filem ini dikeluarkan oleh syarikat bapa saya, tetapi hakikat sebenarnya perniagaan tetap perniagaan.

“Tidak ada gunanya gelaran pengarah termuda yang diletakkan dalam Malaysian Books of Records jika filem ini tidak mendapat sambutan daripada penonton tempatan,” katanya.

Tegas Shafiq, dia mengambil risiko yang besar apabila memilih genre ngeri dan suspens yang cukup asing buat penonton filem tempatan.

“Skop Production memang dikenali dengan drama dan filem aksi yang berkualiti sebab itu apabila diberi pilihan untuk menghasilkan filem saya cuba elakkan filem aksi yang sudah cukup sinonim dengan abang saya.

“Filem ngeri dan suspens lebih dekat dengan jiwa saya. Kalau percubaan saya menjadi, saya akan menjadi orang yang membuka pintu kepada penonton tempatan untuk filem genre sebegini, tetapi jika gagal saya akan menjadi kambing hitam di dalam keluarga,” balasnya.

Membariskan pelakon popular seperti Lisa Surihani, Shaheizy Sam, Syamsul Yusof, Azad Jazmin, Neelofa dan Fimie Don, Shafiq memberitahu dia tidak menghadapi sebarang masalah untuk mengarah pelakon yang lebih senior daripadanya.

“Tidak ada sebarang masalah, saya bersyukur kerana mendapat pelakon yang saya inginkan dan mereka memberi kerjasama yang sangat baik, malah lebih daripada apa yang harapkan,” ujar Shafiq yang menulis skrip dan memilih score muzik sendiri.

Pelakon utama filem tersebut, Shaheizy Sam menyatakan, filem SAM banyak menuntut kekuatan fizikal kerana terdapat banyak adegan bergaduh.

“Penggambaran dilakukan di sebuah kilang lama yang berhabuk, saya ada masalah sinus, jadi sepanjang penggambaran saya diserang demam sebanyak tiga kali.

“Saya berharap penonton akan menyukai filem SAM kerana filem ini secara visualnya sangat menarik dan Shafiq telah mengejutkan saya dengan kebolehannya,” luah Sam.

Menonton filem SAM yang akan berada di pawagam pada 19 Ogos depan, kebanyakan media yang hadir sedikit gusar dengan kebolehan Shafiq.

Namun, apabila filem itu sampai ke penghujungnya, ternyata Shafiq telah berjaya menggalas tugas pengarah dengan baik. Filem tersebut secara visualnya cukup menarik, ditambah dengan lakonan berkesan oleh Sam. Secara jujur, filem SAM layak ditonton dan dinikmati oleh penonton dan pulang dengan perasaan puas hati.

SAM mengisahkan pasangan kekasih lakonan Sam dan Lisa Surihani yang bercinta dan saat Sam ingin melamar Lisa terjadi satu kejadian yang tidak diingini, iaitu Lisa telah diculik.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan