Sabtu, 23 Mac 2013

Detik Cemas Seorang Pekerja Kilang Sawit Nilam Permata

Muhammad Ahmad

LAHAD DATU: “Sebaik sahaja saya menolak pintu yang terbuka sedikit dengan sebatang kayu, saya terkejut apabila melihat mangsa diikat pada bahagian tangan dan kaki menggunakan tali rafia serta mulut diikat mengunakan kain di atas sebuah kerusi di ruang tamu.

“Apabila saya bertindak hendak masuk, mangsa menggelengkan kepala menyebabkan saya terus berundur dan terus menjerit meminta penduduk kampung menghubungi polis.”

Demikianlah detik cemas yang dialami Muhammad Ahmad, 44, ketika menyaksikan jirannya, Maimunah Itin, 30an, ditawan di rumahnya di Kembara Sakti, Felda Sahabat 43 di sini kelmarin.

Beliau berkata, pada masa itu dia berasa sangat marah apabila melihat jirannya diperlakukan sedemikian rupa tetapi tidak dapat berbuat apa-apa kerana tiada senjata. Dia juga berasa takut untuk terus masuk ke dalam rumah memandangkan tidak nampak sedikitpun kelibat penceroboh yang mungkin bersembunyi untuk melakukan serangan hendap.

Muhammad yang bekerja di kilang Sawit Nilam Permata berkata, dia hanya menyedari kejadian itu ketika menghantar isterinya untuk berniaga di pasar malam pada kira-kira jam 3 petang.

“Ketika saya melalui kawasan perumahan saya lihat ramai kaum ibu berkumpul dan apabila saya bertanya mereka mengatakan ada jiran kami dijadikan tebusan, lalu saya terus bergegas ke sana.

“Semasa ke rumah mangsa, saya melihat dua anak mangsa yang menangis didukung dan dibawa oleh jiran ke kawasan yang selamat,” katanya.

Katanya, semasa kejadian mangsa berada di rumah bersama dua orang anaknya kerana suaminya Suhaimi Omar Basah, 30an, yang juga rakan sekerjanya bekerja di kilang.

Muhammad berkata, apabila pasukan polis bantuan Felda dan polis tiba dia dan keluarganya telah beredar ke masjid selepas mendapat arahan daripada pihak berkuasa.

Beliau mendapat tahu mangsa hanya berjaya keluar selepas bergolek ke pintu sebelum diselamatkan oleh polis bantuan Felda yang mengepung kawasan berkenaan.

Sementara itu, seorang jiran mangsa, Kamisah Mohamad, 40, berkata sebaik sahaja mendengar mengenai kejadian itu dia yang tinggal bersama anaknya yang berumur lima tahun terus menguncikan semua pintu dan tingkap rumah.

Katanya, akibat terlalu takut dia meninggalkan rumah dalam keadaan sehelai sepinggang selepas diminta berpindah ke masjid pada jam 5 petang.

“Pada masa itu, suami saya keluar bekerja dan hanya tuhan sahaja yang tahu perasaan saya di dalam rumah bersama anak, namun kami bersyukur kerana tidak ada kejadian tidak diingini berlaku,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Kampung Kembara Sakti, Ramlan Joned berkata pada masa ini seramai 1,091 penduduk telah dipindahkan ke masjid berhampiran.

Katanya, pada masa ini jumlah mangsa di kawasan berkenaan telah berkurangan selepas sebahagian daripadanya pergi ke rumah sanak saudara masing-masing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan