Isnin, 24 September 2012

Pembangkang Bincang Guling Rejim Bashar

Azmat dan Bousha di mesyuarat untuk menggulingkan rejim Bashar 

DAMSYIK - Tokoh-tokoh pembangkang mengadakan mesyuarat tergempar untuk menggulingkan rejim Presiden Syria, Bashar Al-Assad.

Kira-kira 16 parti pembangkang mengambil bahagian pada satu persidangan yang diketuai Badan Penyelaras Kebangsaan Untuk Perubahan Demokratik di Syria. Ketua badan itu, Hasan Abdulazim hadir pada mesyuarat tersebut. Tokoh-tokoh pembangkang itu berhimpun di sebuah hotel di sini semalam.

Perbincangan pada persidangan itu diadakan bagi mencari pendekatan aman untuk menamatkan peperangan di Syria. Mesyuarat itu diadakan dengan kawalan ketat.

Duta Rusia, Azmat Allah Kolmahmedov dan Duta Iran, Mohammad Riza Shibani turut hadir pada mesyuarat tersebut. Rusia dan Iran merupakan sekutu kuat Bashar.

Turut hadir pada mesyuarat itu ialah Duta Algeria, Bousha Saleh dan Timbalan Ketua Kedutaan China, Feng Biao. Kuasa Usaha Mesir, Alaa Abdul-Aziz turtu hadir.

Pertempuran di Syria bermula sejak Mac tahun lalu. Ia berlaku selepas kumpulan pemberontak bangkit menentang pemerintahan Bashar yang dianggap tidak melakukan perubahan politik dan kebebasan bersuara.

Lebih 20,000 orang terbunuh dalam pertempuran melibatkan tentera Syria dengan kumpulan pemberontak itu. - Agensi


Tiada ulasan:

Catat Ulasan