Sabtu, 29 September 2012

Miliki Dadah: Lima Lelaki Besalah Dihadapkan Ke Mahkamah


MIRI: Lima lelaki termasuk seorang pesalah juvana dihadapkan ke Mahkamah Sesyen pagi semalam atas tuduhan memiliki dadah berbahaya jenis methamphetamine.

Tan Wei Chiang, 21, dari Paradise Park, Jalan Maigold, Lutong; Pui Jin Chieh, 37, dari Fasa 2A Tudan; juvana, 17, dari Pasar Lama Matu; Ng Kia Lung, 24, dari Taman Mabel, Kuching dan Jee Chien Hung, 23, dari Pasar Siburan, Batu 17, Jalan Kuching-Serian telah didakwa mengikut Seksyen 12 (2) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan dihukum di bawah Seksyen 39A (2) akta sama serta dibaca bersama Seksyen 34 Kanun Keseksaan.

Mengikut kesalahan ini, kesemua tertuduh dan juvana terbabit boleh dikenakan hukuman penjara tidak kurang daripada lima tahun atau seumur hidup dan boleh disebat tidak kurang daripada 10 kali, jika sabit kesalahan.

Berdasarkan pertuduhan kes, keempat-empat tertuduh dan juvana terbabit sebagai seorang yang bukan diberi kuasa di bawah ADB 1952, didapati ada memiliki dadah berbahaya jenis methamphetamine seberat 34.28 gram (berat kasar).

Mereka didakwa melakukan kesalahan itu dengan niat bersama pada jam 5 petang, 21 September lalu di sebuah bilik No.7, Lot 346, Tingkat 2 Pujut Corner di sini.

Bagaimanapun, tiada sebarang pengakuan tertuduh direkodkan dan mahkamah kemudian menetapkan 3 Oktober ini untuk sebutan lanjut kes.

Manakala kesemua tertuduh dan juvana terbabit diperintahkan supaya ditahan lanjut di Penjara Pusat Lambir sementara menunggu tarikh tersebut memandangkan mereka tidak boleh dibebaskan dengan jaminan.

Pendakwaan dilakukan Cif Inspektor Mary Ong di hadapan Hakim Awang Kerisnada Awang Mahmud.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan