Jumaat, 7 September 2012

Cucu Pengasas Red Bull Didakwa Mabuk Ketika Memandu

Kereta Ferrari dan motosikal yang terlibat dalam kejadian langgar lari di Bangkok

BANGKOK – Polis Thailand semalam menyatakan, pihaknya telah mendakwa pewaris empayar minuman tenaga Red Bull kerana memandu dalam keadaan mabuk selepas dia dituduh membunuh seorang anggota polis semasa memecut kereta Ferrarinya dari lokasi kejadian.

Seorang pegawai polis, Leftenan Kolonel Wiradon Tubtimdee berkata, ujian yang dilakukan beberapa jam selepas kemalangan pada Isnin lalu menunjukkan kandungan alkohol dalam darah pewaris berusia 27 tahun itu, Vorayuth Yoovidhya berjumlah 0.063 peratus.

Menurutnya, kandungan alkohol tersebut melebihi had yang dibenarkan iaitu 0.05 peratus.

Vorayuth diperintahkan hadir untuk mendengar dakwaan baharu itu dengan dia boleh dikenakan hukuman lebih berat jika didapati bersalah.

Pemuda itu telah didakwa kerana memandu dalam keadaan berbahaya dan mengelakkan diri daripada ditangkap.

Menurut Wiradon, lelaki itu belum melaporkan diri kepada polis untuk mendengar tuduhan baharu tersebut.

Peguam Vorayuth bagaimanapun mendakwa, anak guamnya tidak minum arak sebelum kemalangan itu berlaku.

Polis menyatakan, Vorayuth mengaku dia memandu kereta Ferrari yang melanggar motosikal anggota polis berkenaan tetapi memberitahu bahawa anggota polis terbabit membelok di hadapan keretanya.

Beberapa saksi memberitahu, anggota polis itu diseret kereta Ferrari itu sebelum kenderaan tersebut meninggalkan lokasi kejadian dengan dipandu laju.

Namun, polis mengekori tumpahan minyak di lokasi kemalangan menuju ke rumah yang menjadi tempat tinggal Vorayuth.

Rumah itu milik pengasas Red Bull, mendiang Chaleo Yoovidhya. Chaleo yang merupakan antara orang terkaya di Thailand, meninggal dunia pada tahun ini.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan