Selasa, 12 Mac 2013

Lelaki Dihadap Ke Mahkamah Atas Dua Tuduhan Miliki Dadah

Gambar Hiasan

MIRI: Seorang lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini pagi semalam, atas dua tuduhan memiliki dadah berbahaya jenis kanabis dan ketamine.

Bernard Chin Jun Tin didakwa atas dua tuduhan masing-masing mengikut Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 dan dihukum di bawah Seksyen 6 akta sama serta Seksyen 12 (2) dan dihukum di bawah Seksyen 12 (3) akta yang sama.

Seksyen 6 memperuntukkan denda tidak melebihi RM20,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya sekali.

Manakala Seksyen 12 (3) boleh membawa denda maksimum sehingga RM100,000 atau penjara lima tahun atau kedua-duanya sekali, jika sabit kesalahan.

Berdasarkan tuduhan pertama, tertuduh didapati memiliki dadah berbahaya jenis kanabis (ganja) seberat 11.04 gram (berat kasar).

Manakala dalam tuduhan kedua, dia turut didapati ada memiliki dadah jenis ketamine seberat 0.89 gram (berat kasar).

Kedua-dua kesalahan itu didakwa dilakukan tertuduh pada jam 6.15 petang, 26 Februari lalu di sebuah rumah di Lot 714, No. 8691, Lorong 4, Soon Siew Road, Jalan Baru Krokop di sini. Bagaimanapun, tiada sebarang pengakuan salah tertuduh direkodkan.

Mahkamah kemudian membenarkan tertuduh dibebas dengan ikat jamin RM3,000 berserta dua penjamin tempatan sementara menunggu sebutan lanjut kes yang ditetapkan pada 16 April depan.

Pendakwaan kes dilaksanakan Inspektor Norliza Abdullah di hadapan Majistret Lovely Natasha Charles.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan