Rabu, 5 September 2012

Remaja Hilang Dompet, Telefon Bimbit Ditipu Dua ‘Polis’

KUCHING: Seorang remaja kehilangan dompet dan tel­efon bimbit kelmarin, setelah terpedaya dengan dua lelaki yang menyamar sebagai ang­gota polis.

Insiden sekitar jam 9 malam di kawasan Pending itu ber­laku ketika remaja berusia 16 tahun bersama sepupunya dalam perjalanan balik ke rumah sewa setelah membeli barang di kedai runcit ber­hampiran.

Bagaimanapun, laluan mereka disekat oleh dua lelaki bermotosikal yang memper­soalkan kehadiran mereka di kawasan komersial tersebut.

Menurut mangsa, pem­bonceng motosikal tersebut turun dan menghampiri mereka serta mempersoalkan kehadiran mereka di situ, sambil menunjukkan ‘kad kuasa polis’.

Lelaki berkenaan dikatakan meminta kad pengenalan mangsa dan sepupunya na­mun lelaki berusia 19 tahun itu tidak membawa dompet bersamanya.

Sambil meminta mangsa menyerahkan telefon bim­bit, lelaki-lelaki berkenaan mengarahkan mereka untuk mengambil kad pengenalan sepupu mangsa di rumah, sementara diikuti ‘polis’ berkenaan dari belakang.

Bagaimanapun, kedua-dua lelaki tersebut kemudiannya melarikan diri dari tempat kejadian. Menyedari dirinya ditipu, mangsa seterusnya membuat laporan untuk tindakan se­lanjutnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan